Joga a stres

Akademia Jogi
Joga a stres, Joga Foksal Warszawa

Stres towarzyszy nam niemal codziennie. Powoduje zmiany w funkcjonowaniu organizmu w kilku sferach: fizycznej, fizjologicznej, psychicznej i behawioralnej.

Codzienne życie pokazuje, że nie jesteśmy w stanie uniknąć stresu. To, w jaki sposób będziemy radzić sobie z nim, zależy w dużej mierze od nas samych.

Dlaczego stres nam szkodzi?

Warto uzmysłowić sobie, że to nie sam stres, lecz nasza reakcja na niego, jest tym, co nam zaszkodzi. Stres powoduje napięcie mięśni, zmęczenie, miejscowe lub uogólnione bóle, pobudza umysł prowadząc do bezsenności i spadku odporności. W mięśniach zwiększa się napięcie spoczynkowe. Prowadzi to do zmian w obrębie kręgosłupa i całego aparatu ruchu. Chroniczny stres przyczynia się do powstawania wielu groźnych chorób m.in.: wrzodów żołądka i dwunastnicy, nadciśnienia, cukrzycy, astmy, anoreksji, zaburzeń popędu płciowego u mężczyzn i menstruacyjnych u kobiet.

Ćwiczenia jogi sposobem na stres

Joga jest sprawdzoną i znaną od wieków metodą, pozwalającą na uwolnienie ciała i umysłu od negatywnych skutków napięcia psychicznego. Może pomóc nam nie dopuścić do nawarstwienia się psychicznych obciążeń. Może pomóc tam, gdzie kolejny papieros, drink czy czekoladowy baton pogarszają jedynie sytuację. Ponieważ jest to system ćwiczeń o tak wszechstronnym wpływie na nasz organizm, joga może pomóc nam w najmniej oczekiwanym momencie. Jeżeli masz problem (przymus objadania się, pijesz więcej alkoholu niż chcesz, trudności z koncentracją, nieustającą gonitwę myśli, spóźniasz się, masz wrażenie, że nad niczym nie panujesz, etc.), a zwłaszcza, jeśli nie chcesz nazwać swojego problemu po imieniu, może okazać się, że po kilku tygodniach regularnego ćwiczenia jogi po powrocie do domu wcale nie będziesz mieć chęci opróżnić lodówki czy wypić wszystkiego, co w zasięgu ręki. Nie dlatego, że tak mówią mądre książki czy twój instruktor, ale po prostu dlatego, że twój organizm już się tego nie będzie domagał.

Komu pomoże joga?

Każdemu, dlatego sprawdź plan zajęć i zapisz się do odpowiedniej grupy! Największe korzyści z jogi dostrzegą osoby narażone zawodowo na długotrwały stres oraz te, których praca wymaga ciągłego skupienia. Wymierne korzyści są oczywiste, zwłaszcza dla osób pracujących w zawodach, gdzie umiejętność słuchania i koncentracji stanowią podstawę sukcesu. Są to umiejętności nieocenione wręcz dla tłumaczy symultanicznych, analityków wszelkiej maści, negocjatorów, szkoleniowców, kadrowców – wszędzie tam, gdzie pracuje się z innymi ludźmi. Gdy potrafimy przebić się przez naszą własną gonitwę myśli, zatrzymać ten wielowątkowy, barwny, panoramiczny film, który rozwija się przed naszymi oczami, możemy klarowniej zobaczyć i usłyszeć to, co naprawdę jest przed nami. Możemy zacząć dostrzegać coraz więcej piękna wokół siebie i spojrzeć z dystansem na własne reakcje na otaczający świat. Czy muszę odpowiadać agresywnie? Zadawać innym cierpienie?

Asany i pranajamy pomagają leczyć skutki stresu

Dolegliwości, których przyczyną są zaburzenia czynnościowe narządów ruchu, przede wszystkim kręgosłupa są odwracalne, a to oznacza, że można je wyleczyć. Praktyka asan i pranajam (kontroli oddechu) – to naturalna i bardzo efektywna terapia antystresowa. Asany i pranajamy praktykowane razem generują ogromne ilości energii, stymulując komórki, neutralizując napięcia mięśniowe i redukując stres. W czasie praktyki asan i pranajam następuje odprężenie ciała, zmysłów i umysłu. Rezultaty dla ciała, organów wewnętrznych i umysłu pozostają na długo, ponieważ joga pracuje z przyczynami, a nie tylko ze skutkami stresu.

  • Asany. Podczas regularnej praktyki jogi osiągamy poczucie ulgi. Asany, czyli pozycje jogi, działają bardzo precyzyjnie na miejsca, w których gromadzą się napięcia. Trwanie przez dłuższą chwilę w określonej pozycji zmusza do skupienia uwagi na własnym ciele i odnalezienia miejsc szczególnie napiętych, w których kumuluje się stres. Prawidłowo wykonywane asany usuwają blokady z ciała, pozwalając mu funkcjonować bez zakłóceń. Przy wysokim poziomie stresu wykonanie finalnej wersji asany nie jest możliwe. Osoba zestresowana ma słabe ciało, słabe płuca, twarde mięśnie, zapadnięty kręgosłup, chwiejny umysł, jest apatyczna bądź pobudzona i ogólnie bojaźliwa. W asanach skupiamy myśli i nasza świadomość rozprzestrzenia się do każdej komórki, tworząc stan pełnej uważności. W ten sposób stresujące myśli oraz wydarzenia z przeszłości odpływają, a umysł skupia się na ciele i oddechu.
  • Pranajama. Oddech towarzyszy nam przez całe życie. Oddychamy nieświadomie i bez zastanowienia, nie zauważając potencjału, jaki tkwi w oddechu. Po prostu wdychamy i wydychamy. A przecież oddech, tak dużo mówi o tym, co dzieje się z naszym ciałem i umysłem – spokojny i miarowy przez sen lub w chwilach rozluźnienia, przyspieszony w trakcie wzmożonej aktywności, niespokojny, gdy jesteśmy wystraszeni czy zdenerwowani.
    Określenie pranajama składa się z dwóch części: prana i ajama. Prana oznacza energię, natomiast ajama – rozprzestrzenianie. Pranajama jest zatem praktyką kontroli przepływu prany, w której narzędziem jest oddech. Pranajama to trening opanowania oddechu, mający na celu jego maksymalne spowolnienie i zrytmizowanie. Pomaga skierować uwagę nie na „boję się”, „nie mogę” lecz na „oddycham” i prowadzić go tak, aby przyniósł nam ukojenie. Zaawansowany jogin, spowalniając oddech, może z pełną świadomością wniknąć w głębokie stany świadomości, które podczas zwykłego czuwania są dla nas niedostępne.

Zainteresuje Cię: https://jogafoksal.pl/wyjazdy/warsztat-terapia-niechorze-2018/

Joga to praca nad sobą

Praktyka jogi uelastycznia cały nasz system nerwowy, a to pomaga mu radzić sobie z każdym rodzajem stresu. Obserwując doświadczonych joginów, wykonujących trudne pozycje, można zauważyć, że ich ciała są zrelaksowane – wydaje się, że wykonują je bez żadnego wysiłku. Aby osiągnąć taki efekt, trzeba się zaangażować. Chociaż jogę najczęściej ćwiczy się w grupach, trzeba pamiętać, że jest ona praktyką indywidualną, dzięki której zostają uruchomione naturalne procesy przywracania i utrzymywania równowagi psychofizycznej. Pozytywne efekty jogi, to efekty pracy nad sobą. Bardzo ciekawym doświadczeniem jest obserwowanie osób, przychodzących na zajęcia jogi po raz pierwszy. Ich sposób mówienia, bycia czy gestykulacji zdradza nagromadzone w nich pokłady stresu, pęd życia i brak równowagi. Nie są w stanie wykonać choćby najprostszej pozycji balansowej. To wymaga skupienia, wyciszenia i przychodzi z czasem. Pozytywne efekty jogi są zauważalne z tygodnie na tydzień. Świadomość, że z każdymi zajęciami jest inaczej i lepiej daje ogromną radość i satysfakcję. Dlatego nie czekaj na lepszy moment i zacznij już dziś. Zdrowia nie można kupić! Lepiej zapobiegać niż leczyć!

Joga a stres | Joga Foksal i Bracka Warszawa