To metoda jogi, którą Wam proponujemy w naszej szkole. Została ona stworzona i rozwinięta przez B.K.S. Iyengara.
Joga jest złotym kluczem, który otwiera drzwi pokojowi, przemianie i radości.
B.K.S. Iyengar
Bellur Krishnamachar Sundararaja Iyengar
Urodził się 14 grudnia 1918 r. we wsi Bellur w stanie Karnataka na południu Indii. Jest On największym współczesnym nauczycielem w pełni oddanym praktyce i nauczaniu jogi. Jego życiowa ścieżka doprowadziła do ponownego odrodzenia starożytnej sztuki i przekazania jej istoty społeczności zachodniej. Entuzjazm, odwaga i pełne szczerości oddanie praktyce pozwoliły mu na zanurzenie się w laboratorium własnego ciała, umysłu oraz duszy i zaowocowały zdobyciem pełnej jasności w tej sztuce.
Joga jest doskonałą harmonią ciała, zmysłów, umysłu, intelektu, rozumu, świadomości oraz jaźni.
B.K.S. Iyengar
Owoce praktyki mistrza można znaleźć w napisanych przez niego książkach: „Światło jogi”, „Drzewo Jogi”, „Pranajama”, „Światło Yoga-sutr Patańdżalego”, „The Art of Yoga” oraz „Yoga. The Path to Holistic Health”.
Każdy ma w sobie uśpioną iskierkę boskości, która powinna zostać rozdmuchana i stać się płomieniem.
B.K.S. Iyengar
Kontynuacja nauk Iyengara
Od roku 1975 w Punie działa ośrodek wzniesiony przez uczniów Iyengara, w którym u boku samego mistrza, zajęcia prowadzą jego córka Gita oraz syn Prasant. Wszyscy, którzy mieli możliwość bezpośredniego kontaktu z tym inspirującym nauczycielem zwracają uwagę na jego wspaniałą wewnętrzną harmonię oraz energię przekazywaną w procesie uczenia. W znakomity sposób łączy On niezwykłą otwartość oraz wewnętrzne ciepło z pełną stanowczością i konsekwencją podczas egzekwowania szczegółów w trakcie praktyki asan.
Jak jubiler ważący złoto, ustawiaj swe ciało tak, aby było doskonale zrównoważone względem linii środkowej.
B.K.S. Iyengar
Zainteresuje Cię również: Pozycja jogi pies z głową w dół
Sam mistrz podkreśla, iż nauczanie jogi jest dla Niego sztuką. Własne ciało wykorzystuje niczym malarz płótno lub muzyk – instrument Uczy nas, że proces dojrzewania w asanach to nieustanne przenikanie z zewnątrz do wnętrza – ze znanej cielesności do naszej wewnętrznej istoty. Na każdym poziomie zaawansowania należy odnaleźć właściwą drogę jogi a najistotniejsze na tej drodze są nie rezultaty, lecz sposób dochodzenia.
Joga z samej swej natury jest nierozerwalnie związana z uniwersalnymi prawami szacunku dla życia, prawdy i cierpliwości, które są niezbędnymi czynnikami w wypracowywaniu spokojnego oddechu, zrównoważonego umysłu i nieugiętej woli.
Yehudi Menuhin
Joga nie jest religią
Iyengar zwraca uwagę, iż joga nie jest związana z żadną religią i może być praktykowana niezależnie od wyznania i narodowości. Praktyka jest niezbędna aby utrzymać całe ciało – komórki, stawy, mięśnie, system oddechowy, krążenia, trawienny, hormonalny, moczowy i wydalniczy w doskonałym stanie, a umysł i inteligencję utrzymać w zgodzie i harmonii dzięki współpracy układu jakim jest istota ludzka.
Dowiedz się również: Czym jest joga?
Metoda proponowana przez Iyengara charakteryzuje się dużą uważnością i niezwykłą precyzją wykonywania asan. Podkreśla On również, iż asany to nie zestaw ustalonych pozycji rozwiniętych dawno temu, ale raczej nieustająca wewnętrzna ekspresja, odkrywanie pierwotnej natury i mistrzostwo osiągane poprzez praktykę.
Istnieje kilka zasadniczych cech charakterystycznych dla tej ścieżki jogi:
- Budowanie przytomności i pamięci ciała pozwalającej w pełni świadomie doświadczać asan i otwierać zablokowane obszary ciała. Wraz z dojrzałością praktyki można poczuć bezpośrednią zależność pomiędzy poszczególnymi częściami ciała i z większą świadomością przyjmować określoną pozycję.
- Właściwe wyrównanie w kościach i stawach, które pozwala zrównoważyć się w asanach zmniejszając przy tym pracę mięśni. W ten sposób można osiągnąć stabilność jednocześnie zmniejszając wysiłek – uzyskujemy wówczas wydłużanie bez nadużywania siły. Właściwe wyrównanie rozwija krążenie, wytwarza wewnętrzną przestrzeń w stawach oraz przynosi zrównoważone płynięcie energii przez całe ciało, a to zapewnia zdrowie i dobre samopoczucie (sprawdź wpływ jogi na zdrowie).
- Połączenie między różnymi częściami ciała przy praktykowaniu asan pozwalające na efektywniejsze doświadczanie pozycji. Jest to fundamentalna zasada we wszystkich asanach, a w szczególności w pozycjach stojących i odwróconych gdzie akcja stóp i nóg pomaga wyciągnąć ciało.
- Rozróżnienie pomiędzy akcją a ruchem zapewniające stopniowe przejście od zewnętrznego odbierania ruchu w asanach do budowania świadomości wewnętrznej akcji w trakcie trwania w asanie. W tym procesie przenosimy punkt uwagi z peryferyjnego ciała do wewnątrz, doświadczając nowej jakości praktyki. Iyengar opisuje to jako sytuację, w której umysł działa jak most pomiędzy ruchem mięśni i organów zmysłów oraz wprowadza intelekt i łączy z każdą częścią ciała. Uczymy się rozróżniać umysłem i analizować co czujemy wewnątrz ciała. Jest to właśnie wewnętrzna akcja – rozciąganie, wydłużanie ciała – ruch który jest niezauważalny dla zewnętrznego obserwatora, wnoszący wewnętrzną inteligencję i mądrość do doświadczania pozycji.
- Indywidualizowanie praktyki w asanach w zależności od osobistych możliwości, pozwalające na głębsze zrozumienie swojego ciała na poziomie fizycznym, organicznym i mentalnym.
- Wykorzystywanie różnorodnych pomocy m.in. klocków, pasków, koców, krzeseł zapewniających możliwość doświadczenia asan przez wszystkich praktykujących, niezależnie od stopnia elastyczności i siły ciała. Pomoce te pozwalają również na dłuższe pozostawanie w asanach, co daje możliwość doświadczenia również na poziomie organicznym i mentalnym a nie tylko fizycznym.
- Znaczenie demonstracji oraz korekty słownej i manualnej w trakcie uczenia asan, w celu pełniejszego doświadczenia pozycji przez ciało. Pozwala to na głębsze penetrowanie asan, doświadczanie własnych ograniczeń i stopniowe dotykanie nieznanego, tak aby poszerzyć świadomość ciała.
Joga jest lustrem, w którym oglądamy własne wnętrze.
B.K.S. Iyengar
Iyengar podkreśla, iż praktykując jogę możemy dotknąć aspektu duchowości, jedności w różnorodności, uniwersalnego i indywidualnego wyrażając tym samym swoją moc, wewnętrzne piękno i pełnię radości. To doświadczenie pojawia się gdy znika wysiłek a nastaje naturalność. Gdy praktykujemy z zapałem, uwagą i całkowitym oddaniem, to osiągamy radość umysłu, wewnętrzne zadowolenie oraz życzliwość płynącą z głębi serca.
Tekst powstał w oparciu o artykuł Gabrielli Giubilaro opublikowany w Yoga Wisdom w tłum. Jurka Jaguckiego oraz był inspirowany materiałami przygotowanymi na Wschodnio–Europejską Konwencję Jogi Iyengara.
CZYTAJ RÓWNIEŻ
Czy warto ćwiczyć jogę z muzyką? Niektóre asany jogi wymagają ciszy i skupienia, dlatego muzyka w jodze powinna być dobrana odpowiednio do rodzaju uprawianych asan.
Joga i Pilates stają się coraz popularniejszymi formami aktywności ruchowej. Oba systemy ćwiczeń zdecydowanie ewaluowały w ostatnim czasie.
Strój do jogi ejst bardzo ważny przy swobodnym praktykowaniu asan. Przy wyborze odzieży należy zwrócić uwagę na fason poszczególnych elementów stroju oraz materiał.
Najlepiej od razu zacząć treningi z jogą, nie czekając do pierwszego, ani na noworoczne postanowienia czy pierwszy dzień wiosny. Przed pierwszymi zajęciami należy się odpowiednio przygotować.